Forsvarsveiene må sikres statlig medfinansiering

Troms fylke er den største veieieren i Troms. Et godt fylkeskommunalt transportnett er avgjørende for militær mobilitet, så vel som faktisk redundans, beredskap og omkjøringsmuligheter ved uønskede hendelser. I en endret sikkerhetspolitisk situasjon med Russlands angrepskrig på Ukraina, og Finland og Sveriges påfølgende medlemskap i NATO har det økende fokus på sikkerhet, beredskap, men ikke minst forsvarets behov for mobilitet i krig og fredstid.  
 
I 2023 definerte staten åtte strekninger på landsbasis til såkalte forsvarsveier. Fem av disse strekningene ligger i Troms. Forsvarsveiene er definert som veistrekninger som er spesielt viktig for militær mobilitet.  
 
I 2025 ble det gjennomført/gjennomføres et felles arbeid av Forsvaret, Statens vegvesen og relevante fylkeskommuner for å kartlegge og spille inn infrastruktur som er viktig for forsvaret og militær mobilitet. 

Det er ikke offentlig kjent hvilke strekninger som står på listen, men det er nærliggende å tro at Troms har en rekke strekninger som er aktuelt/på listen.  
  
Troms Arbeiderparti har gått i front for tidenes største fylkesveiløft. Fylkesveiløftet re-investerer i eksisterende infrastruktur opp til standard BK 10/50 (10 tonns akseltrykk, 50 tonns totallast). Dette er det som gir folk og næringslivet gode bruksveier. Det som derimot er en realitet, er at forsvarets behov hva gjelder standard og totalvekt for transport på forsvarsveiene overstiger standarden som legges til grunn i fylkesveiløftet.  
Flere av strekningen som ble definert som en forsvarsvei i 2023, er også en del av det fylkeskommunale re-investeringsprogrammet fylkesveiløftet. Fylkeskommunen har finansiering til et vanlig fylkesveiløft, ikke til å finansiere opp et forsvarsløft for fylkesveiene.  
  
Troms Arbeiderparti mener fylkesveiløftet og utbedring av forsvarsveiene må sees i sammenheng, og at fylkeskommunen må sikres medfinansiering for å heve forsvarsveiene til den standarden Forsvaret ønsker/krever/ber om. Det er bra at det er kommet en løsning for å finansiere forsvarsbruer, men bruene binder bare sammen veier. Veiene må også opprustes.  
 Økt satsing og oppbygging av det norske forsvaret gjennom forsvarsløftet kom på plass under en arbeiderpartiledet regjering. Troms Arbeiderparti har derfor store forventinger til Storting og regjering om at forsvarsløftet og totalforsvaret gjennomføres. Forsvarsveiene i Troms er sentralt for både forsvarsløftet og totalforsvaret. 
 
Derfor ber Troms Arbeiderparti om: 
•	At det kommer snarlige avklaring på hvilke av forsvarsveiene i Troms som må prioriteres oppgradert først.  
•	At staten bidrar med medfinansiering av forsvarsveiene i Troms for å sikre oppgradering etter forsvarets behov.

Troms fylke er den største veieieren i Troms. Et godt fylkeskommunalt transportnett er avgjørende for militær mobilitet, så vel som faktisk redundans, beredskap og omkjøringsmuligheter ved uønskede hendelser. I en endret sikkerhetspolitisk situasjon med Russlands angrepskrig på Ukraina, og Finland og Sveriges påfølgende medlemskap i NATO har det økende fokus på sikkerhet, beredskap, men ikke minst forsvarets behov for mobilitet i krig og fredstid.  

I 2023 definerte staten åtte strekninger på landsbasis til såkalte forsvarsveier. Fem av disse strekningene ligger i Troms. Forsvarsveiene er definert som veistrekninger som er spesielt viktig for militær mobilitet.  

I 2025 ble det gjennomført/gjennomføres et felles arbeid av Forsvaret, Statens vegvesen og relevante fylkeskommuner for å kartlegge og spille inn infrastruktur som er viktig for forsvaret og militær mobilitet.

Det er ikke offentlig kjent hvilke strekninger som står på listen, men det er nærliggende å tro at Troms har en rekke strekninger som er aktuelt/på listen.  

Troms Arbeiderparti har gått i front for tidenes største fylkesveiløft. Fylkesveiløftet re-investerer i eksisterende infrastruktur opp til standard BK 10/50 (10 tonns akseltrykk, 50 tonns totallast). Dette er det som gir folk og næringslivet gode bruksveier. Det som derimot er en realitet, er at forsvarets behov hva gjelder standard og totalvekt for transport på forsvarsveiene overstiger standarden som legges til grunn i fylkesveiløftet.  

Flere av strekningen som ble definert som en forsvarsvei i 2023, er også en del av det fylkeskommunale re-investeringsprogrammet fylkesveiløftet. Fylkeskommunen har finansiering til et vanlig fylkesveiløft, ikke til å finansiere opp et forsvarsløft for fylkesveiene.  

Troms Arbeiderparti mener fylkesveiløftet og utbedring av forsvarsveiene må sees i sammenheng, og at fylkeskommunen må sikres medfinansiering for å heve forsvarsveiene til den standarden Forsvaret ønsker/krever/ber om. Det er bra at det er kommet en løsning for å finansiere forsvarsbruer, men bruene binder bare sammen veier. Veiene må også opprustes.  

 Økt satsing og oppbygging av det norske forsvaret gjennom forsvarsløftet kom på plass under en arbeiderpartiledet regjering. Troms Arbeiderparti har derfor store forventinger til Storting og regjering om at forsvarsløftet og totalforsvaret gjennomføres. Forsvarsveiene i Troms er sentralt for både forsvarsløftet og totalforsvaret. 

Derfor ber Troms Arbeiderparti om: 

  • At det kommer snarlige avklaring på hvilke av forsvarsveiene i Troms som må prioriteres oppgradert først.  
  • At staten bidrar med medfinansiering av forsvarsveiene i Troms for å sikre oppgradering etter forsvarets behov.