Økte forskjeller med Erna Solberg

Av Arbeiderpartiets nestleder og finanspolitiske talsperson Hadia Tajik

Arven etter Erna Solberg er dobbelt så mange unge uføre og snart dobbelt så mange milliardærer. Det er en dobbel urettferdighet og et tydelig eksempel på hvordan forskjellene øker når Høyre og Fremskrittspartiet får bestemme. Neste års budsjett fortsetter i akkurat samme retning: et samfunn med større forskjeller mellom folk. I stedet for å få unge inn i jobb, så prioriterer høyreregjeringen fortsatt skattekutt til de rikeste. Samtidig øker de egenandelene på helse, slik at det blir dyrere å bli syk og billigere å være rik.

Snart åtte år med høyrepolitikk har ført til større forskjeller mellom folk og et skattesystem som favoriserer de med mest fra før. Selv i krisetid prioriterer regjeringen å gi gavepakker til de rikeste framfor å få folk i jobb, forhindre velferdskutt i kommunene og å bedre situasjonen for vanlige folk.

Høyreregjeringen har vist at de har gjort mer for rikfolk enn for vanlige folk. Arbeidsfolk har fått økt skatt for å pendle til jobben, og familier betaler mer for å ha barn i barnehagen. Pendler du fra Bryne til Stavanger for å jobbe, så har Erna Solberg økt skatten din med 5.400 kroner i året. Har du ett barn i barnehage, så har det blitt nesten 3.300 kroner mer å betale for den plassen. Samtidig får de med mye penger fra før av skatterabatt for å spare penger i aksjer og store momsfritak for å kjøpe luksus-elbiler, av regjeringen.

Skatteskandalen er denne: De rikeste får mest i skattekutt. Vanlige folk får større utgifter. Fellesskapet får mindre penger til felles velferd. Det norske spleiselaget svekkes. Høyreregjeringen gjør det stadig lettere å tjene penger på ha penger – framfor å tjene penger på å gå på jobben. Slik kan det ikke fortsette.

Norge trenger nye næringer som bygger kompetanse og skaper arbeidsplasser. Arbeiderpartiet mener vi trenger investeringsbeslutninger for to fangstanlegg for CO2. Regjeringen har foreslått ett i statsbudsjettet. Fremskrittspartiet har sagt at det blir ingen. Fremskrittspartiet og regjeringen snur dermed ryggen til industriarbeiderne. Dette er arbeiderne som vil forme fornybarnæringene i årene som kommer. Og nå står det som kan bli en av landets framtidsnæringer i fare for å ikke bli noe av – i år heller.

Arbeiderpartiet vil heller ha et statsbudsjett som sikrer trygge jobber, som styrker velferdsstaten – og som kutter klimautslipp og skaper arbeidsplasser.